11

مروری بر چهل و هفتمین جلسه شورا؛ تحول پایتخت با بودجه ۵۰هزارمیلیاردی

  • کد خبر : 289277
  • 25 بهمن 1400 - 10:20
مروری بر چهل و هفتمین جلسه شورا؛ تحول پایتخت با بودجه ۵۰هزارمیلیاردی
 بررسی لایحه بودجه 1401 شهرداری تهران، تنها دستور جلسه روز گذشته پارلمان شهری بود و اعضای شورای شهر تهران در 2نوبت صبح به ریاست پرویز سروری و عصر به ریاست مهدی چمران و البته با حضور شهردار تهران، 33تبصره لایحه نهایی شده در کمیسیون تلفیق را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، در نهایت با ارائه پیشنهادها و ایجاد تغییرات، بودجه شهرداری تهران تصویب شد. آنچه در ابتدای جلسه توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مطرح شد، مربوط به رقم بودجه ۱۴۰۱شهرداری تهران بود که محمد آخوندی گفت: «بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی، راهنمایی ‌و رانندگی تهران بزرگ و شورای شهر تهران) سال آینده از حیث منابع تأمین اعتبار شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد ۵۰هزار و ۳۷۰میلیارد تومان است.» درحقیقت آنچه در کمیسیون تلفیق مورد توافق اعضای شورای شهر تهران قرار گرفته نشان از کاهش ۶هزار و ۴۹۹میلیاردتومانی بودجه پیشنهادی شهرداری تهران داشت؛ چراکه علیرضا زاکانی لایحه بودجه سال آینده را با مبلغ ۵۶هزار و ۸۶۹میلیارد تومان به شورای شهر تهران داده بود.

آنچه در لایحه بودجه سال آینده موردتوجه قرار گرفته، کلیدواژه‌های عدالت، توسعه متوازن و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی است و شهرداری تهران مکلف شده درصورت کاهش یا افزایش جدی بیش از ۲۰درصد سرجمع درآمدهای وصولی ناشی از ارائه خدمات، وصول عوارض و سایر درآمدها نسبت به بودجه مصوب سال ۱۴۰۱، حداکثر تا پایان آبان، لایحه اصلاحیه بودجه را ارائه و پیشنهادها درخصوص منابع افزایش یا کاهش‌یافته را مطابق با برنامه ۵‌ساله سوم توسعه شهر تهران و در راستای اولویت‌ها و مسائل کلیدی شهر ازجمله برقراری عدالت در دسترسی به زیرساخت‌ها، توسعه متوازن مناطق و محلات، روان‌سازی ترافیک و عبور و مرور و توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی اعلام کند. همچنین براساس این لایحه پس از تعیین اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود حداکثر تا سقف ۲۰درصد از منابع و مصارف بودجه سال آینده را به‌صورت غیرنقدی عمل کند. شفافیت و جلوگیری از انحراف عملکردی در بودجه هم مورد تأکید اعضای شورای شهر تهران بود و محمد آخوندی گفت که در راستای تحقق این هدف، شهرداری تهران موظف است تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نسبت به ایجاد نام کاربری و رمز عبور جداگانه برای اعضای شورای شهر تهران برای دسترسی به‌تمامی سامانه‌های مالی، بودجه و موافقتنامه‌ها در بالاترین سطح گزارش‌گیری اقدام کند.

حبیب کاشانی
عضو کمیسیون برنامه و بودجه

شهرداری تهران مکلف است برای تشویق واحدهای اجرایی در تحصیل منابع درآمدی، سهم درآمد تکلیفی هر یک از واحدهای اجرایی مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و … را براساس بودجه مصوب، ظرفیت‌های درآمدی و سایر موارد   تا پایان فروردین ابلاغ کند.

سیدجعفر تشکری‌هاشمی
عضو کمیسیون حمل و نقل

تبصره ۴مربوط به توسعه حمل‌ونقل عمومی بود و شهرداری مکلف است درآمد حاصل از فروش یا واگذاری مجتمع‌های ایستگاهی مترو را برای توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو اختصاص دهد که تأکید شد خطوط ۶و ۷مترو در اولویت قرار گیرند.

عددهایی از بودجه شهر

بودجه شهرداری تهران
مبلغ کل:  ۵۰/۳۷۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
اعتبارات هزینه‌ای: ۲۲/۵۰۱/۸۹۸/۱۳۴/۷۰۰ تومان
اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای:
۲۰/۸۶۸/۱۰۱/۸۶۵/۳۰۰ تومان
اعتبارات تملک دارایی‌های مالی: ۷/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان

 سهم‌بندی عوارض طرح‌های ترافیکی

۴۰درصد شهرداری
۴۰درصد سازمان حمل‌ونقل و ترافیک
۲۰درصد شرکت بهره‌برداری مترو

اجرای پروژه‌ها با مشارکت بخش خصوصی
احداث قطعه دوم بزرگراه شهید شوشتری
احداث تونل شهید متوسلیان
احداث شبکه اصلی هدایت آب‌های سطحی
اتصال بزرگراه امام علی به آزادراه تهران – شمال
اجرای پیاده‌راه هوایی موسوم به مسیر طبیعت
تبدیل بوستان‌های جنگلی شهر به قطب‌های گردشگری
بازسازی و نوسازی مکانیزاسیون ماشین‌آلات رفت‌وروب

 پیشنهاد کمیسیون برنامه‌وبودجه به شهرداری درصورت تحقق منابع مازاد بر بودجه

۳۰هزار میلیارد ریال تکمیل و تجهیز خط ۶و ۷مترو
۵هزار میلیارد ریال اورهال واگن و تجهیزات شرکت مترو
۱۰هزار میلیارد ریال خرید ناوگان اتوبوسرانی
۲هزار میلیارد ریال خرید تجهیزات سازمان آتش‌نشانی
۵هزار میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه یادگار امام
۷هزار و ۵۰۰میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه شهید شوشتری
۲هزار میلیارد ریال ادامه احداث بزرگراه شهید بروجردی
۵هزار میلیارد ریال تقاطع‌های غیرهمسطح
۲هزار میلیارد ریال پروژه‌های شرکت خاکریز
۷هزار میلیارد ریال اجرای پروژه‌های مقاوم‌سازی پل‌های سواره‌رو
۶هزار میلیارد ریال اجرای آسفالت معابر

 تحصیل و مصرف منابع و درآمدهای عمومی و اختصاصی

۵۰درصد عوارض حمل‌ونقل پایانه‌های مسافربری برون‌شهری (عوارض بلیت زمینی) به سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارها اختصاص داده شود
۶۰درصد درآمدهای حاصل از تابلوها با کاربری تبلیغاتی در اختیار سازمان زیباسازی قرار گیرد
۴درصد عوارض نوسازی به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود

منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=289277

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .