3
عضو شورا خبر داد؛

نامه اعضای شورا به سران قوای سه گانه برای حل معضل آلودگی هوا

  • کد خبر : 294468
  • 11 دی 1401 - 13:34
نامه اعضای شورا به سران قوای سه گانه برای حل معضل آلودگی هوا
علی اصغر قائمی، از نامه‌ اعضای شورای اسلامی شهر تهران خطاب به سرای قوای سه گانه و راهکارهایی برای حل معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور خبر داد.

به گزارش عصرشهروند در اخبار شورای شهر ، علی اصغر قائمی، عضو شورا با اشاره به شرایط سخت ناشی از آلودگی هوا در شهر تهران تذکر داد: با توجه به اینکه در شرایط بحرانی آلودگی هوا در شهر تهران قرار داریم، نامه‌ای را به خطاب به قوای سه گانه کشور تهیه و به امضای همه اعضای حاضر در جلسه شورا رساندیم.

قائمی، متن نامه را چنین شرح داد: «روسای قوای سه گانه؛ با سلام و احترام؛ نیک مستحضرید که چندین سال است شهر تهران و دیگر کلانشهرهای کشور درگیر معضل آلودگی هوا شده‌اند و این روزها با بحرانی‌ترین شرایط مواجه هستند؛ شهروندان تهران در سال جاری تنها دو روز هوای پاک برای تنفس را تجربه کرده‌اند در حالی که تعداد روزهای ناسالم و خطرناک به مرز ۱۳۰ روز رسیده است و هر روز نیز به تعداد آن افزوده می‌شود؛ در این شرایط است که با استناد به گزارش نهادهای مسئول بیش از ۲۶ هزار نفر در سال در کل کشور به دلایل مرتبط با آلودگی هوا دچار فوت زودرس شده‌اند و آمار شهروندانی که دچار بیماری‌های مزمن و مهلک قلبی و ریوی می‌شوند ده‌ها برابر این تعداد است.در این بین مروری بر مطالعات و پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که تولید بیش از ۶۰ درصد ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون توسط منابع متحرک همچون خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها اتفاق می‌افتد و سهم این منابع در تولید آلاینده‌های گازی به بیش از ۸۲ درصد می‌رسد. تجارب کشورهای موفق دنیا حاکی از آن است که غلبه بر این شرایط غیرممکن و خارج از دسترس نیست و بکارگیری هم افزایی تمام دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌تواند به بهبود اوضاع منجر شود، راهکارهای تجربه شده و موفق دنیا در این زمینه شامل توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل پاک و مترو، جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی، اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ارتقاء کیفیت سوخت، الزام خودروهای دیزل به استفاده از فیلتر جاذب دوده، ترویج خودروهای برقی و هیبریدی، ایجاد پیاده راه‌ها و محدودیت‌های عاری از آلایندگی، عدم استفاده از سوخت‌های نامناسب با آلایندگی‌های زیاد در کارخانجات و نیروگاه‌ها و کاهش تقاضای سفر از طریق توسعه خدمات غیر حضوری و الکترونیکی بوده است؛ بدیهی است که دیگر کلانشهرهای کشور نیز شرایطی مشابه تهران بزرگ دارند، قطعا با اعمال همین راهکارهای متناسب با شرایط بومی کشور می‌توان در مسیر بهبود کیفیت هوا گام برداشت؛ حتی قوانین بالادستی حاکم در کشور به خصوص قانون هوای پاک و آیین نامه‌های اجرایی مرتبط با آن نیز جهت گیری مشابه و همسو با این راهکارها داشته است ولی آنچه موجب عدم اجرای این راهکارها می‌شود عدم اهتمام کافی ۲۶ دستگاه دارای وظیفه در این زمینه است و به نظر می‌رسد تا زمانی که همه قوای کشور هم پا و هماهنگ وارد این عرصه نشوند، نمی‌توان امیدی به تغییر جدی در روندها داشت و اقدام عملی هر ساله همچون تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مشاغل در روزهای آلوده بود که مشخص است تاثیری در بهبود شرایط نخواهد داشت.

در این راستا پیشنهاد می‌شود این موارد به عنوان اهم موضوعات سرلوحه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با موضوع قرار بگیرد؛

۱٫ با توجه به نقش ۳۷ درصدی خودروهای فرسوده در آلودگی هوا و کمک به الزام اسقاط واقعی خودروهای فرسوده مهمترین گام در این زمینه خواهد بود.

۲٫ توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل عمومی که منجر به کاهش وابستگی به سفرهای خودرویی و هوایی در شهرها می‌شود، نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت که برای کلانشهر تهران هزار رام قطار و چهار هزار دستگاه اتوبوس مورد نیاز مبرم و جدی است.

۳٫ کمک به تسهیل شرایط بکارگیری وسایط نقلیه برقی با اولویت موتورسیکلت برقی از ضروریت‌های بهبود کیفیت هواست، پیش بینی تبدیل موتور سیکلت‌های موجود تهران به برقی در برنامه هفتم کشور با حداقل سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه مورد تقاضاست.

۴٫ برخورد قاطع با خاطیان و اعمال سیاست‌های تنبیهی در قبال دستگاه‌هایی که با ترک فعل و یا قصور و تقصیر در پیاده‌سازی قانون و اجرای وظایف محوله موجب ناکارآیی سیستم و بروز تداوم شرایط فعلی می‌شوند.

۵٫ اهتمام مدیریت کاهش تقاضای سفر از طریق توسعه خدمات هوشمند و غیر حضوری و تحقق دولت الکترونیک که وظیفه همه دستگاه‌های ملی و محلی است و استقرار نظام پایش و نظارت جدی آن. از این رو ما اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نمایندگان مردم شریف این کلانشهر با عرض پوزش از آنان به خاطر تحمل این هوای سمی و آلوده از شورای هماهنگی سران قوا، صدور دستورات اجرایی و عملیاتی را به جد خواستاریم.

مهدی چمران، رئیس شورا نیز در پاسخ به تذکر قائمی در قالب این نامه بیان کرد: همانطور که می‌دانید بودجه برای این منظور به مجلس ارسال شده است اما ای کاش این نامه زودتر تهیه و در آن زمان به مجلس ارائه می‌شد؛ متاسفانه سهم شهر تهران از اوراق قرضه برخلاف تصور که فکر می‌کردیم حداقل ۳ هزار میلیارد باشد، به ۱۷۰۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد، امسال هم همین بوده است و باز هم چیزی اضافه نشده، بنابراین نمی‌توان کمک قابل توجهی در این باره کرد. منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=294468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .