44

چگونه کد رهگیری املاک بگیریم ؟ ( صفرتاصد سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری )

  • کد خبر : 48482
  • 17 فروردین 1398 - 13:17
چگونه کد رهگیری املاک بگیریم ؟  ( صفرتاصد سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری )

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که TMIS خوانده می شود، به منظور شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معمالات با سایر سامانه ها، آذر ۱۳۸۷ راه اندازی شد.

سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری [ فرم‌ها + هزینه‌ها + راهنما ]

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور که TMIS خوانده می شود، به منظور شفاف سازی اطلاعات معاملات املاک ایران و ساماندهی امور مسکن و اتصال معمالات با سایر سامانه ها، آذر ۱۳۸۷ راه اندازی شد. در این سامانه، استعلام کد رهگیری معاملات مسکن، اطلاعات مشاورین مجاز در ۳۱ استان کشور، تعرفه خدمات املاکی ها، دستورالعمل ها، فرم‌های ثبت نام و درخواست صدور گواهی الکترونیکی در دسترس است. گزارش امروز «اقتصاد شهروند» تلاش می‌کند تا شما را با خدمات این سامانه آشنا کند. همه  قرارداد های املاک از ۱/ ۱۱/ ۱۳۸۷ باید کد رهگیری توسط مشاور املاک مجاز داشته باشید.

اگر سابقه استفاده از خدمات این سامانه ثبت معاملات املاک را دارید و نظر و دیدگاهی برای انتقال به مسئولان مربوطه دارید، تحلیل های خود را مستند و به صورت محترمانه و رعایت حریم خصوصی، از طریق بخش کامنت با کارشناسان اقتصاد شهروند، به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: گزارش معاملات مسکن تهران در سال ۱۳۹۷

سامانه ثبت معاملات املاک و کد رهگیری

آشنایی با سایت رسمی ثبت معاملات املاک و مستغلات

سایت ایران املاک، سایت رسمی ثبت معاملات املاک و مستغلات در کشور است که به صورت پایلوت، در تهران و برخی از شهرها، شروع به فعالیت کرده است. این سایت در این نشانی در دسترس بوده و سایت های دیگر که در این زمینه راه اندازی شده، پایگاه اصلی نیست. مراقب فیشینگ و اسکیمینگ کلاهبرداران مجازی و مجرمان سایبر در این حوزه باشید.

سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت , اتاق اصناف ایران فعالیت کرده و امنیت آن توسط شرکت خدمات انفورماتیک، پشتیبانی می شود. هر نوع سوال و ابهامی درباره راهنمای تکمیل فرم مبایعه نامه ملک، اجاره نامه، ثبت نام در سامانه و آشنایی با دستورالعمل ها دارید، در بخش راهنما این پرتال در دسترس شما خواهد بود.

سایت ایران املاک، سایت رسمی ثبت معاملات املاک

(تصویر ایندکس سایت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در اسفند ۱۳۹۷)

داستان کد رهگیری الکترونیکی املاک

از ۱۷ آبان ۱۳۹۳، صدور کد رهگیری الکترونیکی در بنگاه های املاک مجاز تهران، الزامی است. صدور کد رهگیری الکترونیکی، به منظور شفاف سازی و ساماندهی اطلاعات معامله مسکن است و در کلیه موارد اعم از خرید و فروش و اجاره و رهن و صلح و هبه و وقف، باید اطلاعات ثبت شود.

داستان کد رهگیری الکترونیکی

کد رهگیری ، از پولشویی وسوداگری در حوزه مسکن جلوگیری می کند. هیچ مشاور املاک مجازی حق ندارد بیش  از نرخ مصوب هیات عالی نظارت که در ادامه  گفتار معرفی کردیم، جهت صدور کد رهگیری ، از طرفین  معامله تقاضای وجه کند.

کد رهگیری، از پولشویی وسوداگری در حوزه مسکن جلوگیری می کند

نامه نگاری های دستگاه ها در این حوزه را در زیر مشاهده می کنید.

صدور کد رهگیری در بنگاه های مسکن اجباری است

سامانه املاک و کد رهگیری

ثبت نام در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات

مشاوران املاک و اعضای اتاق اصناف می توانند با مراجعه به بخش ثبت نام که در این لینک قرار دارد، در این سامانه ثبت نام کرده و از خدماتش بهره مند شوند. بخش ثبت نام مشاورین املاک در این بخش و بخش ثبت نام اعضا در این URL در دسترس خواهد بود.

ثبت نام در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات

کلیه مشاوران املاک، برای عضویت در سامانه  ثبت معاملات، بایستی فرم اینترنتی مربوط به معرفی واحد صنفی و درج اطلاعات هویتی خود را تکمیل کنند.

عضویت در سامانه ثبت معاملات املاک

همان طور که در فرم بالا مشاهده می کنید، شما به عنوان دارنده واحد صنفی املاک در کشور، برای عضویت در سامانه، باید این اطلاعات را فراهم کنید:

  • نام واحد صنفی
  • شماره صنفی مشاور املاک
  • شماره پروانه کسب
  • شماره پروانه اتحادیه املاک
  • شماره مسلسل پروانه کسب
  • تاریخ انقضا پروانه کسب
  • استان محل سکونت
  • آدرس واحد صنفی
  • منطقه شهرداری
  • کد پستی واحد صنفی
  • تلفن واحد صنفی

پس از ورود اطلاعات بالا، باید دکمه ذخیره  سبز رنگ که پایین این صفحه قرار دارد را کلیک کنید تا به بخش بعدی ارجاع شوید. شما بایستی، مشخصات صاحب پروانه کسب، اطلاعات تماس، اطلاعات کاربری و تصویری از خود را نیز در این صفحه بارگذاری کنید.

سامانه ثبت معاملات املاک

همان طور که در فرم بالا مشاهده می کنید، اگر  شما، مشاور املاک نیستید و قصد عضویت در سامانه دارید، بایستی  مشخصات فردی و اطلاعات تماس را وارد کنید. هم چنین ورود اطلاعات نام و نام خانوادگی به زبان انگلیسی نیز در این قسمت اجباری است.

ورود به سامانه ثبت معاملات املاک

پس از آن که در سامانه ثبت نام کردید و کد کاربری و رمز عبور بر اساس پست الکترونیک معتبر دریافت کردید، به بخش ورود به سامانه رفته و LOGIN نمایید. این قسمت در این لینک در دسترس شما خواهد بود. شما می توانید برای ورود به این سامانه کشوری، از امضای دیجیتال نیز استفاده کنید. برای فعال سازی امضای دیجیتال  خود، به این قسمت بروید. راهنمای ورود با امضا دیجیتال نیز در این لینک در دسترس شما خواهد بود.

استعلام کد ملی و کد رهگیری

استعلام کد ملی و کد رهیگری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، از جمله بخش  های پر  کاربرد این درگاه محسوب می شود. برای استعلام کد رهگیری قراردارد، باید کد ملی طرف قراردارد و کد رهگیری را در این صفحه وارد کنید.

استعلام کد ملی و کد رهگیری در سامانه املاک

توجه داشته باشید که به منظور استعلام قرارداد و راستی آزمایی آن، بایستی کد ملی طرف قرارداد و کد رهگیری قرارداد را وارد کرده و کد امنیتی درج شود. حال با کلیک بر روی گزینه سبز رنگ جستجو، منتظر نمایش اطلاعات باشید.

درخواست صدور گواهی الکترونیک

از  جمله سرویس هایی که در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ارائه شده است، صدور گواهی الکترونیک است که برای کسب اطلاعات تکمیلی باید به این درگاه رجوع کنید. برای درخواست صدور گواهی الکترونیکی، بایستی به بخش ثبت درخواست صدور گواهی رفته  و نوع درخواست را مشخص کنید. توکن جدید را توکن قبلی، ۲ روش برای ثبت درخواست است.

درخواست صدور گواهی الکترونیک

اگر کاربر سامانه ثبت املاک و مستغلات هستید و توکن شما منقضی شده است، نسبت به درخواست توکن جدید اقدام کنند. تهیه و آپلود رونوشت کارت ملی و صفحه  اول شناسنامه و مدارک ثبت نامی، الزامی خواهد بود. اگر با سوالی روبرو شدید، با شماره ۰۲۱۸۹۶۲ تماس حاصل فرمایید.

هزینه صدور گواهی الکترونیک سامانه  ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور روی توکن جدید، ۱۲۰ هزار تومان و روی توکن قبلی، ۴۰ هزار تومان در سال ۱۳۹۷ بود.

مشاورین املاک مجاز تهران و ایران

اگر می خواهید با فهرست مشاورین املاک مجاز  تهران  و ایران آشنا شوید، کافی است به این لینک رفته و فهرست هزاران معاملات املاکی مجاز که اطلاعات آن ها در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت شده است، مشاهده کنید. اطلاعات هزاران معاملات املاکی مجاز در تهران و ۱۸ شهرستان استان تهران را می توانید در این لینک ، بررسی کنید که شامل نام مسئول، تلفن، آدرس و کد پستی است.

مشاورین املاک مجاز تهران و ایران در سامانه معاملات

(اطلاعات مشاوران املاک مجاز در تهران و ۳۰ استان کشور)

اگر قصد معامله مسکن یا مستغلات یا اجاره و رهن دارید، حتما از طریق مشاوران املاکی اقدام کنید که در سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور، ثبت شده و اعتبار دهی شده باشند تا مشکلی بابت معامله و پیگیری حق و حقوق خود نداشته باشید.

حتما بخوانید: بزرگ ترین اختلاس های تاریخ ایران

تعرفه خدمات صدور کد رهگیری مشاوران املاک در سال ۹۷

تعرفه صدور کد رهیگری خدمات مشاوران املاک در این لینک در دسترس است که به شرح  زیر می باشد.

  • تعرفه مبایعه نامه: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه اجاره نامه: ۵۰ هزار ریال
  • تعرفه اجاره به شرط تملیک: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه انتقال سرقفلی: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه پیش فروش: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه وقفه، هبه وصلح، رایگان
  • تعرفه واگذاری تعاونی مسکن /انبوه ساز: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه قراردادهای ۱۰۰ دولتی: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه حکم قضایی: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه قرارداد های غیر رسمی قبل از اول بهمن ۸۷: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه قرارداد های غیر رسمی بعد از اول بهمن ۸۷: ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه قرارداد های توافقی : ۱۰۰ هزار ریال
  • تعرفه معاوضه املاک: ۱۰۰ هزار ریال

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) صدور کد رهگیری خدمات بالا، صفر است.

تعرفه خدمات صدور کد رهگیری مشاوران املاک در سال ۹۷

اگر نیاز به مراجعه به واحد های املاک مجاز در سراسر کشور پیدا کردید، پیش از هر کاری، با توجه به الزام کد رهگیری برای صدور مفاصا حساب مالیاتی برای کلیه قرارداد های نقل و انتقال املاک و مستغلات کشور، دستورالعمل اجرایی ثبت این نوع قرارداد ها که توسط مشاوران مجاز  انجام می شود را در نظر داشته باشید. برای  کسب اطلاعات تکمیلی به این PDF رجوع کنید.

 فرم ثبت معاملات املاک و مستغلات

(نمونه فرم ثبت معاملات املاک و مستغلات و صدور کد رهگیری الکترونیکی و بار کد)

حتما ببینید: تخلفات ایران مال

آنچه درباره تعرفه های کد رهگیری املاک باید بدانیم

متاسفانه، حق الزحمه متعلق به مشاوران املاک به واسطه تنظیم  عقود مختلف، معمولا محل اختلاف نظر طرفین معامله می شود. نکات زیر، می تواند پاسخی به ابهامات شما باشد:

  • اگر مالی به صورت رایگان از سمت فردی به شخصی دیگر، هدیه شود، طبق ماده ۷۹۵ قانون مدنی ایران، مصداق هبه بود و حق الزحمه ثبت قرارداد هبه برای هر یک از طرفین، ۵۰ هزار ریال است.
  • اگر مالی حبس و منافع آن واگذار شود، طبق ماده  ۵۵ قانون مدنی ایران، مصداق وقف است. حق الزحمه ثبت قرارداد وقف برای هر یک از طرفین، ۵۰ هزار ریال است.
  • صلح، عقدی است که مثل هبه و وقف، پولی مبادله نمی شود لذا حق الثبت آن برای هر یک از طرفین معامله، ۵۰ هزار ریال است.
  • انبوه سازان مسکن یا تعاونی های مسکن، برای انتقال واحد های احداث شده به مشتریان و اعضا یا خریداران، بایستی به اتحادیه مشاوران املاک استان رفته و آن ها، مشاورین املاک  مجاز را جهت ثبت قرارداد و تعیین حق الزحمه، معرفی می کنند.
  • حق الزحمه توافقی مشاوران املاک در قرارداد های انبوه سازی، ۲۰ درصد نرخ نامه مصوب هیات عالی نظارت است.
  • حق الزحمه توافقی مشاوران املاک در قرارداد های ۱۰۰ درصد دولتی، ۷۰ درصد نرخ نامه مصوب هیات عالی نظارت است.
  • حق الزحمه توافقی مشاوران املاک در قراردادهای ناشی از احکام قضایی در سامانه معاملات املاک، یک هفتم نرخ نامه مصوب هیات عالی نظارت است.
  • اگر قرارداد معاملات ملک شما قبل از اول بهمن ۸۷ صورت گرفته و ثبت رسمی نشده، در صورتی که مبایعه نامه توسط مشاور املاک مجاز تنظیم شده باشد، قرارداد مبایعه نامه توسط مشاور مربوطه، رایگان در سیستم ثبت می شود و کد رهگیری صادر می شود.
  • اگر قراردادی به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده منعقد شود (خارج مشاور املاک)، قرارداد بایستی توسط مشاوران املاک مجازی که فهرست آن ها در این گفتار ارائه شده است، ثبت گردد و کد رهگیری الکترونیکی برای آن صادر شود.
  • اگر ۳ ملک بین خریدار و فروشنده معامله می شود، هر ملک باید کد رهگیری الکترونیکی مجزا داشته باشد.
  • هیچ پرداختی بیش از مبالغ اعلامی در این تعرفه ها جهت صدور کد رهگیری الکترونیکی، مجاز نیست.

حتما بخوانید: همه چیز درباره باستی  هیلز لواسان، بورلی هیلز ایران

قابل توجه خریداران و فروشندگان و مشاوران مجاز

  • هر واحد مسکونی، دارای کد پستی مجزا است و باید نقل و انتقالات آن، باید کدپستی همان واحد درج شود و تک تک واخد های ساختمانی برج ها، کد پستی مجزا دارد.
  • قدر السهم طرفین معامله، ربطی به میزان مورد معامله ندارد.
  • تعرفه های دریافت کد رهگیری در سال ۹۸ و پس از آن، صرفا در همین سامانه اطلاع رسانی خواهد شد.
  • سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی اتحادیه صنف مشاورین املاک، برای ارجاع گزارشات تخلف در نظر باشد.
  • مجموع قدرالسهم خریدار و فروشنده و موجر و مستاجر، باید ۱۰۰ باشد.
  • درج کد ملی و شماره شناسنامه باید به دقت انجام شود تا با پیغام خطای سیستمی مواجه نشوید.
  • مراحل استعلام کد پستی در سامانه ایران املاک، به صورت سیستمی انجام می گیرد.
  • خطای ۴۱۱ در سیستم معاملات املاک و مستغلات، مربوطه به نصب نرم افزار امضا دیجیتال است.
  • خطای ۴۰۱ در سیستم معاملات املاک و مستغلات، مربوط به فایلی است که باید از ir بگیرید.
  • خطای ۴۰۲ در سیستم معاملات املاک و مستغلات، مربوط به تاریخ اعتبار گواهی دیجیتال است.
  • قرارداد هایی که در سامانه ثبت می شود، بارکد ۲ بعدی دارد. سند معتبر قابل پیگیری در مراجع قضایی  است.
  • قرارداد هایی که در سامانه ثبت می شود، می تواند دارای هولوگرام باشد و برای اعتماد سازش طرفین است.
  • اگر ملک شما دارای چندین سریال چاپی باشد، هر یک از سریال ها در  صفحه اطلاعات پرداخت ثبت شود.
  • هر قرارداد پرینتی (مبایعه نامه و اجاره نامه)، دارای ۲ شاهد و ۱ کارشناس حقوقی است.

نکات مهم در زمان نقل و انتقال ملک

نکات مهم در زمان نقل و انتقال ملک

  • اصل سند مالکیت را ملاحظه کنید.
  • نگاه کنید که آیا، اطلاعات اسنادی درج شده در بخش مالک سند، با اطلاعات هویتی مالک تطبیق دارد یا خیر.
  • اگر فردی از طرف مالک، وکالت نامه دارد، باید محضری و معتبر باشد.
  • مشخصات و حدود چهارگانه ملک به صورت فیزیکی بایستی با آنچه در سند درج شده ، تطبیق داشته باشد.
  • هیچ ملکی را بدون کد رهگیری که روش اخذ آن را در این گفتار ارائه کردیم، معامله نکنید. شاید، این ملک، قبلا به شخص حقیقی یا حقوقی دیگر فروخته شده باشد. در این حالت، معامله اول صحیح است و معامله دوم، باطل.
  • برخی از املاک و مستغلات، غیر قابل انتقال به غیر است  و مثلا در رهن بانک است یا دادگاه، این اجازه نقل و انتقال را سلب کرده باشد. لذا توجه کنید.
  • اجازه فروش و دریافت ثمن معامله بایستی در وکالت نامه معتبر قید شده باشد.
  • خیار فسخ برای مواردی که امکان انتقال ندارد، شرط کرده و برای آن، تعیین خسارت کنید. مراقب ساقط شدن کلیه خیاران قانونی در قرارداد باشید.

حتما ببینید: همه تعطیلات و مناسبت های سال ۱۳۹۸

هموطن گرامی

پاسخ گویی حقوقی و اطلاعاتی به پرسش های شما درباره سامانه معاملات املاک و کد رهگیری ، صرفا از طریق اتحادیه املاک در سراسر کشور امکان پذیر است و از رایزنی های اینترنتی غیر حقوقی با افراد غیر واجد شرایط در کانال های تلگرامی و اینستاگرامی، پرهیز کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=48482

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. سلام. وقتی قوه قضاییه کد رهگیری را قبول ندارد به چه درد میخورد؟

  2. کد رهگیری

  3. کوه رهگیری

  4. وقتی دوطبقه دارای یک سندباشد وبطورمجزابه اجاره داده شود چطورکدرهگیری بایک کدپستی بگیریم
    لطفاراهنمایی کنید

  5. سلام من حرکاری میکنم اینگ کد رهگیری نمیاد بالا باید چکار کنم تو

  6. دیدگاه ،شما آیند شماست

  7. سلام من ازاینترنت درخاست کدرهگیری کردم حتی کدملی رابه سامانه ارسال کردم امامتاسفانه کدرهگیری برام ارسال نشد

  8. باسلام وعرض ادب،
    بنده درمرداد ماه سال ۹۷ مقدارسه دانگ مشاع ازششدانگ یک قطعه باغ در شهریار را خریداری نمودم که یه مبایعه نامه مابین خودمان بصورت سنتی نوشتیم ودونفرشاهدهم امضا کردن ماهم هردو طرف امضا واثرانگشت زدیم.چندروز بعد نیز درمشاواراملاک آرژانتین مبایعه نامه وکدرهگیری تنظیم نمودیم،ولی متاسفانه کدرهگیری ومبایعه نامه دفتراملاک مذکوررا گم کردم،فقط اون مبایعه نامه دستی برایم باقی مانده است،به مشاوراملاک مراجعه کردم بدلیل دوستی یا تبانی باطرف(فروشنده) ازارائه رونوشت مبایعه نامه وکدرهگیری طفره می‌ره واخیرا ۱۰میلیون تومن اجرت ارائه‍ نسخه کدرهگیری مینماید،لطفا راهنماییم کنید ازکجا میتوانم یه نسخه یا رونوشت یا گواهی ازکدرهگیری ملک موصوف را بگیرم،پلاک ثبتی کامل،اصلی وفرعی،وشماره قطعه وکدملی ومشخصات کامل طرف و…. همه را دارم، ممنون ازینکه راهءنمایی ام میکنید
    باتشکر،ابراهیم درویشی، ebrahimdarvishi46@yahoo.com

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .