14

شهر نیاز به تصمیم‌گیر واحد دارد

  • کد خبر : 284946
  • 27 شهریور 1400 - 11:30
شهر نیاز به تصمیم‌گیر واحد دارد
امروز در شهر با تعارض در تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری مواجه هستیم. به این معنا که دستگاه‌های مختلفی در تهران هستند و مسئولیت‌هایی در قبال شهر و شهروندان دارند که در برخی از مواقع همین تعدد سبب بروز تعارض و تداخل می‌شود.

بنابراین وقتی می‌پذیریم، شهر یک موجود زنده است باید بدانیم داشتن تصمیم‌گیر واحد برای شهر ضروری است؛ نیازی که منجر به مطرح‌شدن طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس شده اما به‌دلیل وجود نقطه نظرات متفاوت هنوز آماده مطرح‌شدن در صحن مجلس نیست.

مهم کلیات طرح است که عده‌ای آن را باور دارند و ضروری می‌دانند و معتقدند که باید مدیریت شهری واحد و یکپارچه در پایتخت وجود داشته باشد که حرف درستی است؛ چرا که تعدد تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در حوزه شهری سبب شده مردم و مدیران شهری از وضع فعلی راضی نباشند. بنابراین تمرکز مسئولیت در نهاد عمومی شهرداری می‌تواند پایانی باشد برای نارضایتی‌ها که این موضوع هم به پذیرش از سوی نهادها و سازمان‌های دیگر بستگی دارد. چون وقتی مسئولیت یا اختیاری به نهاد و سازمان و… واگذار می‌شود، بازپس‌گیری یا جابه جایی دوباره آن به سختی انجام می‌شود اما با تعامل می‌توان از این موانع هم گذر کرد. درهرحال به‌دلیل وجود نقطه نظرات متفاوت این طرح نیاز به بررسی‌های بیشتر در کمیسیون‌های مربوطه دارد که امیدواریم هرچه سریع‌تر در صحن مجلس مطرح و به نتایج خوبی منتهی شود.

به هر ترتیب وزارتخانه‌ها و دولت در سطح ملی و در سطح شهرها یک‌سری وظایف و تکالیف دارند ولی اگر این تکالیف و مجموعه‌ها یکپارچه دیده نشود در وهله نخست ممکن است موازی‌کاری به‌وجود آید و از طرفی هم ممکن است یک‌سری نقاط خلأ  که هیچ‌کسی این خدمات را پوشش نمی‌دهد، وجود داشته باشد. به‌طور نمونه می‌توان به آسیب‌های اجتماعی اشـاره کرد؛ مسئله‌ای که برخی دستگاه‌ها برای اقدام درخصوص آن، شانه خالی می‌کنند و وظیفه را بر دوش دیگری می‌اندازند و نیز برخی که در راستای اقدام دستگاه دیگر اقدام موازی انجام می‌دهند و اختلال در خدمت‌رسانی ایجاد می‌کنند.

این در حالی است که مدیریت یکپارچه شهری موضوع کاملا تخصصی به‌حساب می‌آید و تجربه نشان داده که برای رفع مشکلات اصلی شهرها، دولت‌ها و حاکمیت‌ها ناگزیر باید به آن تن دهند. البته باید به این نکته نیز توجه شود وقتی می‌گوییم مسئولیت در قالب مدیریت واحد و با مدیریت شهری باشد معنایش این است که مدیریت شهری باید پاسخگو باشد . اگر یکپارچه هست همه باید از یک جا هماهنگ شوند . نکته مهم دیگر اینکه مدیریت یکپارچه به هیچ عنوان به معنی دراختیار گرفتن قدرت نیست . منبع

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=284946
  • نویسنده : مجتبی یوسفی؛ عضو فراکسیون شوراهای مجلس
  • منبع : روزنامه همشهری
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .