13

گشتی در بازار تجریش و امام‌زاده صالح: پاتوق نوستالژی گرد ها

  • کد خبر : 52155
  • 04 شهریور 1398 - 2:12
گشتی در بازار تجریش و امام‌زاده صالح: پاتوق نوستالژی گرد ها

بازار تجریش و امام زاده صالح (ع) تهران٬ دو پاتوق مهم نوستالژی گرد های پایتخت است. از جمله نقاط شهر ما که صبح تا شام٬ ساعات شلوغ و پر رفت و آمدی را تجربه می کند بوده و کسب و کار پر رونقی در آن جا جریان دارد.

بازار تجریش و امام زاده صالح (ع) تهران٬ دو پاتوق مهم نوستالژی گرد های پایتخت است. از جمله نقاط شهر ما که صبح تا شام٬ ساعات شلوغ و پر رفت و آمدی را تجربه می کند بوده و کسب و کار پر رونقی در آن جا جریان دارد. اگر به بازار تجریش بروید٬ صدها مغازه عرضه کننده خوردنی و نوشیدنی و پوشیدنی و لوازم خانگی٬ محیط رنگارنگی را خلق می کند که گردش در این اتمسفر٬ فضای هیجان انگیزی را برای شکم گرد ها و نوستالژی گرد ها خلق می کند.

گزارش امروز سرویس گردشگری عصر شهروند٬ به بازار تجریش و امام زاده صالح تهران رفته تا با امکانات و خدمات و ظرفیت هایی که در این منطقه توریستی بین المللی تهران رواج دارد٬ آشنا شویم. جایی خوب برای نوروز گردی و علاقمندان به گردشگری مذهبی.

اگر شما هم تجربه استفاده از بازار تجریش و امام زاده صالح تهران را دارید٬ نظرات و دیدگاه های خود را درباره این نقطه از پایتخت٬ از طریق کامنت در  اختیار ما قرار دهید.

با تجریش گردی امروز ما٬ همراه باشید.

حتما بخوانید: مهم ترین مناسبت های سال ۹۸

چرا بازار تجریش و امام زاده صالح ؟

در روزگار «پالادیوم» زعفرانیه و «گالریا» ولنجک و «اطلس مال» نیاوران و «ایران مال» غرب و «دریای نور» شرق تهران٬ گردش در بازارهای سنتی٬ از بازار تهران در جنوب و بازار تجریش در شمال٬ همواره خاطره انگیز و فرصت آفرین است. اگر می خواهید با بخشی از گردشگران بین المللی شهر آشنا شوید٬ راهی خیابان ۱۵ خرداد و سبزه میدان و بازار تهران شده و یا به تجریش بروید.

پاتوقی برای گردشگران آلمانی و فرانسوی و چینی و به خصوص عراقی ها و افغان ها که این روزها با افت شدید ارزش پول ایران٬ گاها سالی دو بار به ایران سفر می کنند. یادمان باشد که ۱۹۰ ملیت دنیا برای ورود به ایران٬ نیازی به اخذ روادید در کشور خود ندارند و داستان٬ داستان VISA ON ARRIVAL است.

چرا بازار تجریش و امام زاده صالح

حتما بخوانید: برترین کافه های تهران را ببینید

بازار تجریش و امام زاده صالح٬ اگر چه برای تهرانی ها و  ایرانی ها٬‌ جای شناخته شده ای محسوب می شود٬ اما برای خارجی ها٬ به یمن و مدد و همت تریپ ادوایزر و لونلی پلنت و هم چنین اینترنیشن و کوچ سرفینگ٬ مکانی دیدنی و جذاب و خاص محسوب می شود. بررسی نوشته های ۴ سال اخیر گردشگران بین المللی تهران در تریپ ادوایزر نشان می دهد که بازار تجریش و امام زاده صالح تهران٬ گر چه برای لاکچری گرد ها و شکم گرد ها و مذهبیون پایتخت٬ رونق ۳۰ سال پیش را ندارد٬ اما هم چنان در اولویت گردشگری توریست های خارجی قرار گرفته است.

 معماری و دکوراسیون بازار تجریش

بازار تجریش ٬ از نظر  معماری و دکوراسیون٬ خاص است. جشنواره ای از میوه ها و سبزی ها و عطریجات و عرقیجات و ترشی جات و پوشیدنی ها و صنایع دستی و اکسسوری رنگارنگ است.

حتما بخوانید: نگاهی به تخلفات ایران مال: لوکس ترین بازار آسیا

هر سلیقه  ای را پوشش می دهد. تمرکز در عرصه محصولات و خدمات٬ فرصتی برای تماشای خوردنی ها و پوشیدنی های اقوام ایرانی در بازار تجریش را در اختیار گردشگران قرار می دهد. اطراف بازار تجریش نیز بازار قائم است که طبقه بالایی آن٬ جشنواره نقاشی پایتخت محسوب می شود. خلاصه٬ بازار تجریش ٬ بی خود نیست که مشتریان بسیار دارد.

امام زاده صالح تهران٬ یکی از مهم ترین مراکز گردشگری مذهبی پایتخت

امام زاده صالح تهران٬ یکی از مهم ترین مراکز گردشگری مذهبی پایتخت نشینان محسوب می شود. هر روز که به این مقصد مذهبی بروید٬ با انبوهی از گردشگران خارجی مواجه می شوید. مخصوصان بانوان گردشگر که برای نخستین بار٬ به منظور احترام به اماکن مقدس٬ چادر سفید بر سر می کنند و اینستاگرامشان٬ مملو از سلفی ها و تصاویر حضور در این مکان خاطره انگیز تهرانی ها می شود.

کسب و کارهای زیادی در اطراف امام زاده صالح تهران در جریان است

کسب و کارهای زیادی در اطراف امام زاده صالح تهران در جریان است که از آن جمله می توان به شمع فروش ها٬ فال فروش ها (با طوطی)٬ چای فروش ها٬ خرما فروش ها٬ ارزن فروش ها٬ نذری فروش ها و امثالهم٬ اشاره کرد. شمع فروش ها٬ برای کسانی که نذر دارند و می خواهند شمع روشن کنند٬ شمع های قد و نیم قد ارزان دارند. اگر می خواهید به پرندگان آستان مقدس و مبارک امام زاده صالح  ابن موسی الکاظم علیه سلام٬ غذا بدهید٬ ارزن فروش های روبروی امام زاده صالح ٬‌ آماده هستند. اگر نذری دارید و مخلفاتش را می خواهید آماده کنید٬ افرادی  برای این کار هم اطراف این مکان مقدس حاضر هستند. اگر قصد نذر خرما دارید٬ خرما فروشان هم سر و کله شان پیدا می شود.

اطلاعاتی درباره بازار تجریش

خلاصه فرهنگ خاصی در اطراف این امکان صبح تا شام جریان دارد که لوکیشن  خوبی برای سلفی بازهای اینستاگرام و عکاسان و طراحان و خلاقان است.

ماهی فروش ها و سبزه فروش های شب عید بازار تجریش

(ماهی فروش ها و سبزه فروش های شب عید بازار تجریش )

حتما بخوانید: همه چیز درباره سبزه عید

اطلاعاتی درباره بازار تجریش

  • ساعت کار بازار تجریش : از ۹ صبح تا ۲۲:۳۰ هر روز حتی روزهای تعطیل
  • ساعت کار بازار تجریش در تعطیلات رسمی: تعطیل است.
  • آدرس بازار تجریش : محله تجریش٬ میدان تجریش٬ بازار تجریش
  • نزدیک ترین ایستگاه مترو به بازار تجریش: ایستگاه مترو تجریش در خط ۱
  • نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه تجریش
  • فاصله بازار تجریش با امام زاده صالح: چند قدم
  • فاصله بازار تجریش با بازار قائم: چند متر
  • فاصله بازار تجریش با مجتمع تجاری ارگ: ۱۰۰ متر
  • قدمت بازار: بیش از ۷۰ سال
  • هشتگ اینستاگرام: به این نشانی بروید.
  • لوکیشن در اینستاگرام: به این لینک بروید.

ساعت کار بازار تجریش

بازار تجریش را باید مثل بازار سنتی خاطره انگیز تهرانی ها٬ از قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده پایتخت دانست که تکیه تجریش٬ در معروفیت آن٬ بی تاثیر نبوده است. وقتی از درب بغل امام زاده صالح٬ وارد این بازار شوید٬ تابلوی بازار تاریخی تجریش٬ خود نمایی می کند. یک بار گردش در این مرکز خرید تهرانی ها به همه همشهری ها و هموطنانی که به این کلانشهر سفر می کنند٬ توصیه می شود.

هشتگ بازار تجریش در اینستاگرام

زندگی شبانه تهران که گویا با زیست شبانه از اردیبهشت ماه ۹۸ به صورت آزمایشی آغاز به کار خواهد کرد٬ گویای علاقه تهرانی ها به شب گردی به خصوص در شب های بهار و تابستان است. سرپل تجریش٬ برای دهه شصتی های رمانتیک٬ مملو از خاطره و خوردنی است. برای دربند گرد ها٬ این مراکز خرید و مذهبی بالای شهر٬ همیشه جذاب بوده و هست. پاتوق عکاسان و طراحان و فود بلاگر ها و فشن بلاگرها. پاتوقی عالی برای شکم گردی که شما را با غذاهای صنعتی تا سنتی و دست ساز آشنا می کند که سمنو عمه لیلا٬ مشتی نمونه خروار است.

بازار تجریش پاتوق عکاسان و طراحان و فود بلاگر ها و فشن بلاگرها

تجریش است و آش فروش ها و حلیم فروش ها و باقالی فروش ها و لبو فروش ها. به خصوص که بستنی فروش های آن (از بستنی ماستی تا اکبر مشتی)٬ ۳۶۵ روز سال٬ مشتری دارد.

حتما بخوانید: از پالیزی تا اکبر مشتی: شکم گردی نوستالژیک

درس هایی از بازار تجریش

اگر به عنوان دانشجو و محقق٬ این گفتار را می خوانید به موارد زیر توجه کنید:

  • تاریخچه بازارهای ایران را مطالعه کنید.
  • بررسی کنید که تفاوت و تشابهات معماری بازار تجریش با بازار سنتی تهران و بازار تبریز چیست.
  • بررسی کنید که سراها و دالان ها و هشتی ها٬ در معماری بازارهای ایران چه نقشی دارد .
  • بررسی کنید که منبت کاری ها و مشبک کاری های حجره ها٬ چه فلسفه ای دارد.
  • اهمیت تکیه تجریش را بررسی کنید.
  • میدان میوه و تره بار تجریش٬ کلکسیونی از میوه های ایرانی و فرنگی شهر است.
  • تکیه تجریش٬ دویست و بیست سال قدمت داشته و در مهر ماه سال هشتاد و سه نیز به جمع آثار ملی ایران اضافه شد. معماری تکیه تجریش٬ معماری قجری است و قدیمی ترین تکیه پایتخت.
  • مسجد صاحب الزمان٬ مسجد اعظم و مسجد سید الشهدا (ع) به عنوان مساجد این بازار٬ محسوب می شوند.

درس هایی از بازار تجریش

  • صنایع دستی ۳۱ استان کشور٬ خشکبار ۳۱ استان٬ ادویه جات تازه ایرانی و فرهنگی همه در این مکان در دسترس شما خواهد بود.
  • خرما فروش های این بازار را فراموش نکنید. خرما٬ کالای استراتژیک ایران و افتخار کشاورزی ایرانیان است که باید جدی گرفته شود.
  • اکسسوری های خوش رنگ و طرح را در این مکان می توان در اختیار داشت و با مد سال ۹۸ ست کرد. رنگ سال ۹۸ رنگ مرجانی زنده است.
  • این مرکز خرید را باید مرکز خرید خوش شانس ها دانست. بازاری که فراوانی کالا در آن به چشم می آید و خبر از سالی پر رونق می دهد. سال ۹۸ سال خوک است. خوک٬‌ نماد فراوانی و نعمت است.

چگونه به بازار تجریش برویم

حتما بخوانید: همه چیز درباره رنگ سال ۹۸

چگونه به بازار تجریش برویم؟

بهترین کار٬ استفاده از خط ۱ مترو تهران و توقف در ایستگاه آخر یعنی TAJRISH STATION است. عمیق ترین ایستگاه ایران که از زمانی که از  قطار خارج می شوید تا زمانی که به خروجی ایستگاه در خیابان شریعتی شمال برسید٬ حداقل ۵ دقیقه  باید پیاده روی کنید و از ۳ پله برقی بزرگ٬ استفاده کنید. رسیدن به این نقصه از خیابان ولیعصر شمالی نیز با اتوبوس BRT آسان است. از میدان قدس و از میدان تجریش نیز پیاده به سمت این بازار خواهید رفت.

جاذبه های اطراف بازار تجریش

اطراف بازار تجریش ٬ جاذبه های زیادی وجود دارد. مثل دربند٬ مثل موزه سینما و باغ فردوس که پاتوق عکاسان و سلفی باز های اینستاگرام در بهار و تابستان و پاییز ۹۸ خواهد بود. محیطی دل انگیز و با صفا که شما را به تماشای فیلم ها و کافه های شمال شهر می برد.

جاذبه های اطراف بازار تجریش

حتما بخوانید: لوکس ترین مراکز خرید تهران

درباره امام زاده صالح

پاتوق نوستالژی گرد ها و از مراکز مذهبی شمال پایتخت. در سال پنجاه و یک هجری خورشیدی٬ ثبت ملی شد و کهن ترین چنار پایتخت با قدمتی بیش از هشتصد سال در آنجا قرار دارد. ورودیه به امام زاده صالح٬ رایگان است و بانوان باید چادر به همراه داشته باشند یا از چادر های رایگان استفاده کنند. ورود یه این مکان٬ آداب ورود به مسجد دارد.

این زیارتگاه٬ حوالی میدان تجریش بوده و مزار یکی از فرزندان امام موسی کاظم (برادر امام رضا علیه السلام) است. امام زاده صالح٬ معروف ترین زیارت گاه شمال این کلانشهر بوده و روزانه میزبان ده ها هزار گردشگر از سراسر ایران و جهان است. بسیاری٬ نذر خود را در این مکان مذهبی٬ ادا می کنند و به همین خاطر٬ پاتوق خوبی برای کسب و کار نذری فراهم کرده  است.

درباره امام زاده صالح

برای آشنایی با این بنا به سایت امام زاده صالح در نشانی: AMSALHE.COM  رجوع کنید. معماری امام زاده صالح٬ در تهران٬ کم نظیر است. پاتوق خوبی برای هنر دوستان و معماران جوان تهرانی ها که با خشتی کاری ها و منبت کاری ها و کاشی کاری ها آشنا شوند. گنبد کاشی کاری امام زاده صالح٬ از دور به چشم می خورد.

محوطه امام زاده صالح

افراد سرشناسی در محوطه امام زاده صالح٬ مدفون شده است. از حسن پیرنا تا شهید مجید شهریاری و پیکر سربازان گمنام و طاهره صفار زاده.

در پرتال جامع امام زاده های ایران٬ جزییات بیش تری درباره امام زاده صالح تهران می توان پیدا کرد تا با تاریخچه این مکان مقدس آشنا شوید.  حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی٬ تولیت آستان امام زاده صالح گفته بود که بیش  از یکصد و ده خادم افتخاری در این مکان٬ خدمت می کنند. در طول سال٬ پزشکان عاشق امام زاده صالح٬ خدمان رایگان تخصصی و فوق تخصصی به زوار ارائه می دهند. جزییات برنامه ها را در سایت امام زاده صالح جستجو کنید.

ساعت کار امام زاده صالح٬

این برنامه که طرح«نسخه های شفابخش رمضان» است٬ با حمایت بنیاد بیماری های نادر صورت گرفته و همه سال از ۱۵ تا بیست و یکم ماه مبارک رمضان اجرا می شود. ماه رمضان ۹۸ در خرداد ماه ۹۸ است.

ساعت کار امام زاده صالح٬ از نماز صبح به افق تهران تا ساعت ۲۴ باز و پذیرای زوار گرامی است. گفتنی است٬ این مکان مقدس تهران در همه تعطیلات رسمی مذهبی و ملی٬ باز بوده و دسترسی به آن از طریق BRT و ایستگاه مترو تجریش وجود دارد. نظرات تهرانگرد های تریپ ادوایزر را درباره این مقصد گردشگری مذهبی پایتخت در این لینک دنبال کنید که شما را با نظرات و دیدگاه های جالب گردشگران بین المللی آشنا می کند.

بازدید از بازار تجریش و زیارت در آستان مقدس

همشهری گرامی

اگر شما هم سابقه بازدید از بازار تجریش و زیارت در آستان مقدس و مبارک حضرت امام زاده صالح (ع) را دارید٬ نظرات و دیدگاه های خود را به صورت محترمانه از طریق بخش کامنت با سرویس گردشگری عصر شهروند در میان بگذارید تا تبادل نظرات و اشتراک اطلاعات٬ زمینه ارتقا دانش عمومی را فضای دیجیتالی فراهم کند.

آخرین خبرها از گردشگری تهران را در سرویس گردشگری عصر شهروند دنبال کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=52155

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .