15

گزارش عصر شهروند از اقتصاد « تمام مردانه » تهران

  • کد خبر : 182554
  • 27 آذر 1398 - 10:29
گزارش عصر شهروند از اقتصاد « تمام مردانه » تهران
گزارش عصر شهروند از اقتصاد « تمام مردانه » تهران را می خوانید.

نماگر آماری استانی دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور نشان می دهد که شمار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب استان تهران از سال ۱۳۹۶ تا اواخر پاییز ۹۸، با روند نزولی همراه بوده و شاهد کاهش ۲۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب در این مدت بودیم که خبر خوبی برای اقتصاد تهران نیست.

اتحادیه صنف چلوکباب تهران گفته بود که به دلیل گرانی گوشت و تورم، هم شاهد کاهش مشتریان رستوران های پایتخت هستیم و هم برخی از رستوران داران، فرار را بر قرار ترجیح داده اند. آمارهای دبیرخانه هیات عالی نظارت نشان می دهد که زیر ۱۰ درصد کل پروانه های صنفی صادر شده در پایتخت، در اختیار بانوان قرار داد و هم‌چنان بازار کار تهران، مردانه است.

اگر شما هم نظر و دیدگاهی درباره فعالیت صدها اتحادیه صنفی و واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در تهران دارید، نظرات و دیدگاه های  خود را از طریق بخش  کامنت در اختیار ما قرار دهید.

با ما همراه باشید.

آمار واحدهای صنفی تهران

حتما بخوانید : ثروتمند ترین زنان جهان را بشناسیم: از « کایلی جنر » تا « اپرا وینفری »

صرفا جهت اطلاع کارآفرینان

گشت و گذاری در کوچه و بازار تهران نشان می دهد که بعضی از صنوف مثل اتحادیه فیلمبرداران و عکاسان و رستوران داران و تاکسی سرویس ها، مثل سابق، درآمد ندارند. مشتری آن ها کاهش یافته و مردم، به دنبال جایگزین های دیگر رفته اند که فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز به آن ها در  کاهش هزینه ها و پیدا کردن جایگزین های ارزان تر، کمک  شایانی کرده است.

پلیس +۱۰ اکنون با دستگاه های دریافت عکس پرسنلی سبب شده تا ۷۰ درصد کسب و کار آتلیه هایی که با عکس  پرسنلی امرار معاش می کردند،‌با چالش روبرو شوند. حال تاثیر اپلیکیشن های مسافربر و مامان پزها و اپ های غذایاب برای ارسال و سفارش غذای ارزان و تحویل درب محل مشتری که جای خود دارد.

اجاره مغازه در بسیاری از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به  نسبت ۳ سال اخیر افزایش یافته و این  با تورم ۴۰ درصدی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، یعنی کم صرفه بودن کسب و کار های سنتی «مکان محور» در اقتصاد امروز تهران. کارآفرینی سنتی در تهران، بسیار پر هزینه شده و کسب و کار اینترنتی، پر سود و با بازدهی بعضا بالاتر و با دردسر کم تر به نسبت بسیاری از کسب  وکارهای سنتی همراه شده است.

این واقعیت های اقتصاد امروز پایتخت را باید جدی گرفت و علاقمندان  وکارآفرینان، از ابزارهای ICT برای  توسعه کسب و کار خود باید بیش تر استفاده کنند. مد و لباس و فروش اینترنتی، بخشی از کسب و کارهای زنانه پر درآمد تهران است که فرصت های زیادی پیش روی بانوان خلاق عرصه فشن قرار داده است.

وضعیت پروانه واحدهای صنفی

حتما بخوانید : درس های طلایی از موفق ترین زنان کارآفرین جهان : از« اپرا» تا «ماریسا»

آمار واحدهای صنفی تهران از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۳۹۸

آماری که در ادامه این گفتار عصرشهروند مشاهده می کنید، داده هایی است که نمارگر آماری دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان های صنفی کشور در چند سال اخیر منتشر کرده و دسته بندی شده آن را مربوط به واحد های صنفی دارای پروانه کسب در استان تهران در فاصله سال های نود و شش تا پایان آذر نود و هشت ارائه کردیم.

آمار ها، همیشه فریاد زنندگان خاموش هستند و با بررسی آمار ها می توان پی به واقعیت های تلخ و شیرین زیادی برد و فرصت های عالی در آمار ها نهفته است.  خواه در بازار بورس باشد و خواه در اتحادیه های صنفی کشور.

حتما بخوانید: با قرارداد های میلیاردی شهرداری تهران آشنا شویم

وضعیت پروانه واحدهای صنفی تا پایان اسفند سال ۱۳۹۶

  • تعداد اتحادیه های صنفی فعال : ۴۳۷ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی عادی: ۶۹۶۹۵ فقره
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی ایثارگری: ۴۸۰ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی عادی: ۳۹۲۵۴ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی ایثارگری: ۲۹۳ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی عادی: ۱۶۲۴۴۵
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی ایثارگری: ۱۱۷۴
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی عادی: ۶۸۶۳۳
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی ایثارگری: ۱۱۸۳

تعداد کل واحد های صنفی دارای پروانه کسب در سال ۱۳۹۶ در تهران، ۳۴۳ هزار و ۱۵۷ مورد بود.  از این تعداد، ۳۴۱ هزار و ۳۷۶ مورد آن در اختیار کارآفرینان مرد و ۳۴ هزار و ۵۵۶ مورد پروانه کسب، در اختیار بانوان بود. یعنی تنها ۱۰ درصد پروانه های کسب سال نود و شش تهران، در اختیار بانوان قرار داشت.

در سال نود و شش، ۲۵۲ هزار و ۵۱۷ واحد صنفی پایتخت، به کارت خوان تجهیز شده و ۸۲ هزار و ۴۳۲  واحد صنفی، مجهز به ترازوی دیجیتال بود. در این سال، صرفا ۱۵۲ هزار و ۳۵۱ واحد صنفی، صندوق مکانیزه فروش داشت که ابزار لایحه پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان است که برای کسب مالیات هوشمند از مودیان مالیاتی، از آبان ۹۸ در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت.

وضعیت پروانه واحدهای صنفی تا پایان اسفند سال ۹۷

  • تعداد اتحادیه های صنفی فعال : ۴۳۶مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی عادی: ۶۸۳۳۳ فقره
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی ایثارگری: ۵۷۱ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی عادی: ۴۰۰۹۲ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی ایثارگری:  ۳۶۷ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی عادی: ۱۵۸۵۲۴
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی ایثارگری: ۱۴۱۷
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی عادی:  ۶۳۷۹۳
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی ایثارگری: ۱۵۱۲

تا پایان سال نود و هفت که سال  اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود، شمار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در تهران، به ۳۳۴ هزار و ۶۰۹ واحد رسید. ۳۴۸ هزار و ۵۲۷ پروانه صادر شده در سال ۹۷، در اختیار مردان و ۳۸ هزار و ۶۲۰ پروانه صادر شده در اختیار بانوان بود.

یعنی  باز هم حدود ۱ درصد کل پروانه های کسب تهران، در اختیار بانوان کارآفرین قرار دارد. در این سال، ۲۴۲ هزار و ۱۷۸ واحد صنفی، به کارت خوان مجهز شده که سهم واحدهای صنفی تجهیز شده به ترازوی دیجیتال، طبق اعلام دبیرخانه هیاتعالی نظارت مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران، به ۷۶ هزار و ۱۷۳ واحد رسید. در این سال، ۱۴۰  هزار و ۴۵۶ واحد صنفی به صندوق مکانیزه مجهز شده بود.

وضعیت پروانه واحدهای صنفی تا پایان پاییز سال ۱۳۹۸

  • تعداد اتحادیه های صنفی فعال : ۴۱۲ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی عادی: ۶۳۹۶۳ فقره
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تولیدی ایثارگری:۵۷۳ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی عادی: ۳۸۸۹۴ مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدمات فنی ایثارگری: ۳۹۴   مورد
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی عادی: ۱۴۷۹۰۵
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب توزیعی ایثارگری: ۱۵۱۴
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی عادی:  ۵۹۲۵۹
  • تعداد واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خدماتی ایثارگری: ۱۶۰۸

تا پایان پاییز سال رونق تولید، جمعا ۳۱۴ هزار و ۱۱۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب در تهران مشغول به فعالیت بود که از این عداد، ۳۴۹ هزار و ۵۴۱ واحد صنفی در اختیار آقایان و ۳۹ هزار و ۴۹۷ واحد صنفی در اختیار بانوان کارآفرین تهرانی بود. سهم واحدهای صنفی دارای پروانه کسب به کارت خوان تجهیز شده اند، تا روزهای پایانی آذر ماه سال ۱۳۹۸ به ۲۳۶ هزار و ۱۰۰ واحد رسید.

تا آذر ماه ۱۳۹۸، شمار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب تهران به عدد ۷۲ هزار و ۸۴۴ واحد رسید و شمار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب به صندوق مکانیزه فروش نیز از مرز ۱۳۳ هزار واحد صنفی گذشت.

واقعیت های اقتصاد مردانه تهران و ایران

برخی از واقعیت های اقتصاد امروز ایران را می‌توان از لابلای آمارهایی که مرکز آمار، بانک مرکزی و هم  چنین آمارگرهای مرکز اصناف تهران منتشر می‌کند، مشاهده نمود. آن طور که می‌بینیم، شمار واحدهای صنفی مجاز دارای پروانه کسب در پایتخت از سال ۱۳۹۶ تا روزهای پایانی آذر  ۹۸ با روند کاهشی همراه بوده و شمار بانوانی که پروانه کسب در ۳ سال اخیر از مرکز اصناف دریافت کردند، رشد صعودی ملایم داشته است.

این نشان می دهد که آرام آرام، باز کار تهران، شاهد نقش آفرینی بیش تر بانوان کارآفرین و خلاق در عرصه های مدیریتی، تولیدی و خدماتی می شود و این را از شمار پروانه های صادر شده برای واحدهای صنفی بانوان، می توان دریافت.

کاهش شمار فعالان واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در تهران از ۳۴۳ هزار سال ۹۶ به زیر ۳۲۰ هزار در سال ۹۸، واقعیتی است قابل تامل که گرانی، افزایش قیمت حامل های انرژی، کاهش قدرت خرید مردم، تورم ۴۰  درصدی کالا و خدمات در سال نود و هشت ناشی از تدابیر اقتصادی  دولت دوم  روحانی، از دلایل آن محسوب می شود.

بازار کار ایران و تهران، کلا بازاری مردانه است و شاهد نقش آفرینی گسترده بانوان خلاق و نوآور در آن نیستیم. همان طور که فضای سیاسی و دیپلماسی بین المللی ایران، فضایی مردانه است و نه زنانه، اقتصاد ایران در روزهای پایانی سده پر فراز و نشیب سیزدهم  هجری شمسی، زنان را در عرصه کارآفرینی و اقتصادی، جدی نمی گیرد.

خوشبختانه در یک دهه  اخیر با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران، شاهد ظهور استارت آپ هایی هستیم که توسط بانوان هدایت و راهبری می شود و شاهد نقش آفرینی خارق العاده بانوان باسواد و نیکوکار و نوآور در عرصه تولید و خدمات می باشیم که استارت آپ های میلیاردی را طراحی و به جامعه عرضه کرده اند.

کارآفرینی دیجیتالی و اقتصاد دیجیتال، می تواند موتور محرک برای افزایش سهم کارآفرینی بانوان جوان ایرانی در اقتصاد ایران عصر ۱۴۰۰ باشد که شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، بخشی از واقعیت های پیش روی اقتصاد زنانه ایران در آینده نزدیک خواهد بود. اگر  چه نقش زنان در کسب و کارهای سنتی قرن بیستمی، زیاد نیست، اما این عدم  تراز، در عصر فناوری اطلاعات، بزودی به نفع بانوان تغییر خواهد کرد.

تا پایان پاییز سال ۹۸، ۲  میلیون و ۶۷۸ هزار و ۲۸۴ واحد صنفی دارای پروانه کسب در ۳۱ استان کشور فعال بودند و زمینه اشتغال ۶  میلیون و ۷۱۸ هزار و ۲۰۸ نفر را فراهم کرد.

تا پایان اسفند سال  ۱۳۹۷، ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۹۵۶ واحد صنفی دارای پروانه کسب در ۳۱ استان کشور فعال  بود که زمینه اشتغال ۶ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۳۹۰ نفر را فراهم  کرد.

تا پایان اسفند سال ۱۳۹۶، ۲ میلیون و ۵۲۳ هزار و ۶۴۷ واحد صنفی دارای پروانه کسب در ۳۱ استان کشور فعال بود که ۶ میلیون و ۳۴ هزار و ۱۱۸ نفر در آن مشغول به کار بودند.

در ۳ سال اخیر، شمار واحدهای صنفی دارای پروانه کسب و شمار شاغلین در آن ها، سیر صعودی داشته است اما در پایتخت، این روند، نزولی بوده است.

مساله ای که باید توجه کرد آن است که هنوز فرهنگ پرداخت مالیات با نصب کارتخوان و نصب صندوق مکانیزه فروش در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب که مشمول مالیات تکلیفی مقرر در قانون مالیات های مستقیم هستند، گسترش نیافته و صنف پزشکان و بسیاری از خرده و فروش ها، هم‌چنان در این حوزه،‌ چالش جدی صنعت  مالیات کشور شده اند.

حتما بخوانید : ارائه خدمات طراحی اپلیکیشن در دیده نگار خلاق

از یزدی ها بیاموزیم!

یزد، دیار قنات، قنوت و قناعت، از جمله استان های کشور است که سهم پروانه های صادر شده برای زنان از کل پروانه های صادر شده برای واحدهای صنفی، از  متوسط  کشوری، بیش تر است.

به نظر  می رسد،‌ اقتصاد در استان تاریخی و دیدنی یزد که دیار «ترین های ایران» لقب گرفته  است، به  سمت بازی دادن بیش تر زنان در کسب و کار های تولیدی و خدماتی پیش می رود و این را باید به فال نیک گرفت و دلایل  استقبال بانوان یزدی در عرصه اخذ پروانه های کسب برای راه اندازی واحدهای صنفی، می‌تواند در طراحی نقشه راه برای سایر استان های کشور، موثر باشد.

تا پایان پاییز ۹۸،  از مجموعه ۳۸ هزار و ۷۷۱ پروانه صادر شده برای واحدهای صنفی استان یزد، بیش از ۷۳۰۰ مورد آن برای متقاضیان زن بوده که سهم بیش از ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

کارآفرینی دیجیتالی را جدی بگیرید. طراحی اپ، گام اول برای درآمد زایی اینترنتی خواهد بود. قوانین مالی و مالیاتی را بهتر بخوانید که آینده دولت ایران بر مبنای مالیات خواهد بود و به عواقب عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ارزش افزوده توجه کنید که تکلیف مودیان است.

 

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=182554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .