15

با امکانات و فرصت های گردشگری برج آزادی تهران آشنا شویم

  • کد خبر : 22156
  • 30 مرداد 1398 - 4:17
با امکانات و فرصت های گردشگری برج آزادی تهران آشنا شویم

برای آشنایی شما با خدمات و امکانات برج آزادی تهران، سرویس گردشگری عصر شهروند در این گزارش، نگاهی دارد به آن چه باید درباره این نماد نوستالژیک تهرانی ها بدانیم. اگر شما هم تجربه و سابقه استفاده از پتانسیل های گردشگری برج آزادی را در هفته ها و سال های اخیر داشتید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق کامنت به اشتراک  بگذارید.

برج آزادی تهران ٬ نماد شایسته  تهرانی ها بوده و پیش از ان که برج میلاد تهران در اوایل دهه هشتاد شمسی افتتاح شود، بلند ترین نماد تهران و یکی از نمادهای نوستالژیک پایتخت از پیش از انقلاب تا به امروز بود که در تاریخ معاصر ایران، نقش زیادی دارد. برج آزادی، نماد تهران است و خواهد بود. این برج، بر خلاف تصور خیلی ها، تنها یک نماد صرف نیست که معماری زیبایی دارد و نور پردازی شبانه آن به خصوص در ایام خاص مثل شب ۲۲ بهمن، یکی از  مقصدهای نایت لایف تهران ها می شود. در برج آزادی، موزه و سالن کنسرت و اتفاقات دیگری می افتد که دانستن آن برای گردشگران تهران، خالی از لطف نیست.

برای آشنایی شما با خدمات و امکانات برج آزادی تهران، سرویس گردشگری عصر شهروند در این گزارش، نگاهی دارد به آن چه باید درباره این نماد نوستالژیک تهرانی ها بدانیم. اگر شما هم تجربه و سابقه استفاده از پتانسیل های گردشگری برج آزادی را در هفته ها و سال های اخیر داشتید، نظرات و دیدگاه های خود را از طریق کامنت به اشتراک  بگذارید.

برج آزادی تهران

با برج آزادی گردی ما همراه باشید.

 خدمات و امکانات برج آزادی تهران

داستان نوستالژیک

داستان این مجموعه تنوستالژیک پایتخت، روایتی شنیدنی و دیدنی از تاریخ معاصر سیاسی و فرهنگی نه چندان دور ایران است. قریب به ۵۰  سال پیش یعنی اوایل سال ۱۳۴۸ هجری شمسی٬ طراحی و ساخت برج آزادی در دستور کار قرار گرفت و پس از ۲۴  ماه به اتمام رسید. این جا محفلی بود برای استقبال محمد رضا پهلوی از مهمانان خارجی و به همین خاطر، در تصاویر سفر دیپلمات ها و شخصیت های برجسته بین المللی که در در دهه شصت و هفتاد میلادی قرن بیستم به ایران سفر کرده اند، این لوکیشن به چشم می خورد.

این مجموعه هم چنان برای گردشگران خارج از کشور که به تهران سفر می کنند٬ مقصدی برای سلفی گرفتن و گردشگری است. حتی اگر به چشم تهرانی ها نیاید. معماری و تزیینات این بنا، اگر چه یادآوری معماری منظر و طراحی و ساخت نیم قرن پیش است، اما فلسفه خاصی دارد که باید به آن توجه داشت. اگر به هشتگ #AZADITOWER در اینستاگرام رجوع کنید٬ با مشتی از تصاویری روبرو می شوید که گردشگران داخلی و بین المللی با ژست های مختلف نزدیک gK گرفته و با افتخار در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند.

آزادی به روایت گردشگران تهرانی

( آزادی به روایت گردشگران تهرانی )

سعی کنید اگر شما هم به تماشای مقصد گردشگری نوستالژیک پایتخت نشین‌ها رفتید و عکس گرفتید، حتما لوکیشن AZADI TOWER را روی تصاویر خود تگ کرده و آن را روی هشتگ های پربیننده تهران گرد های ایرانی و خارجی، تگ کنید. این مجموعه و لوکیشن بزرگ و سر سبز  اطراف آن که در مسیر فرودگاه مهرآباد تهران قرار دارد، یکی از بهترین لوکیشن ها برای عکس برداری شهری است.

تصویر هوایی از برج آزادی تهران

(تصویر  هوایی از  برج آزادی تهران و معماری میدان آزادی )

این سازه حیرت انگیز، همان طور که گفتیم، قدمتی حدود به نیم قرن دارد. سازه بلند و تماشایی که در مهم ترین میدان تهران و ایران واقع شده و خودنمایی شگفت انگیزی در ایام سال دارد.  بنایی که یادبود جشن های دو هزار و پانصد ساله رژیم پهلوی بود و یادگاری از استاد حسین امانت. امانت، امانتی که برای مردم امروز تهران به یادگار گذاشت، آن را در فهرست میراث ملی ایران قرار داد. شهیاد آریا مهر یا آزادی تهران، معماری تلفیقی مبتنی بر فاکتور های زیبا شناسی  و معماری منظر فیلسوفانه ای دارد که نظر معماران داخلی و خارجی را حتی پس از گذشت نیم قرن به خود معطوف داشته است.

این سازه باشکوه، الهامی از معماری سنتی و مدرن است. توجه داشته باشید که قرار گیری این برج در فهرست میراث ملی ایران، در عصر جمهوری اسلامی صورت نگرفت و به اواخر اسفند ماه سال پنجاه شمسی بر می گردد. در بالا ترین نقطه آن که پنجره هایش از زیر این عمارت بلند و با فاصله چند ده متری هم  مشخص است، می‌توان شاهد کلانشهر دود آلود پایتخت ایران بود که دویست و سی و اندی سال پیش توسط آغا محمد خان قاجار، خون ریز عصر قجر، به پایتختی ایران برگزیده  شد. اگر به هر حال دانشجوی معماری و طراحی و هنر هستید٬ از کتاب هایی که درباره طراحی و ساخت و معماری AZADI TOWER  منتشر شده استفاده کنید.

نمایی از مرحله ساخت برج آزادی

(نمایی از مرحله ساخت این سازه مرتفع در فاصله سال های ۴۸ تا ۵۰ شمسی)

 زمان افتتاح برج آزادی توسط پهلوی دوم

( عکسی از زمان افتتاح برج آزادی توسط  پهلوی دوم )

حسین آقا امانت٬  دانشجوی معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران٬ برنده مسابقه طرح  ساختمان شهیاد آریا مهر  بود. شرکت MAP به  عنوان پیمانکار ساخت انتخاب شد و مهر پنجاه آن را تمام کرد. روند ساخت را در عکس ها مشاهده می کنید. منشور حقوق بشر کوروش که نمادی از تمدن باشکوه ایران است، برای  اولین بار در ایران،  در مراسم بهره  برداری از این سازه مرتفع پایتخت، رونمایی شد. موزه ای که در داخل برج آزادی مشاهده می کنید، توسط همین حسین امانت در سال ۵۳ طراحی شد.

حتما بخوانید : گشتی در موزه برادران امیدوار تهران : جهانگردی در پایتخت

حسین امانت. طراح برج آزادی

(حسین امانت . طراح  برج آزادی )

اکنون مسئولیت اداره این سازه در اختیار بنیاد رودکی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

کوتاه از معماری مقصد گردشگری معروف پایتخت

حیف است که در گفتار معرفی این سازه، کمی درباره معماری این بنا باشکوه تهرانی ها ندانیم:

  • معماری این سازه٬ تلفیقی از معماری عصر هخامنشیان و ساسانی و اسلامی است.
  • طراحی معماری آن به گونه ای صورت گرفته که یادآور تاریخ و فرهنگ هزاران ساله ایران باشد.
  • در طراحی این ساختمان٬ المان هایی که در طراحی بازار های سنتی ایران و باغ های ایرانی به کار گرفته٬ استفاده شده است و کلکسیونی بی نظیر از ظریف ترین شاخص های معماری فاخر ایران را به نمایش می گذارد.
  • اگر مروری بر کاشی کاری ایرانی و چهار طاقی های زیبا که در معماری ابنیه تاریخی در اصفهان و تبریز  شاهد هستیم را می خواهید در تهران تماشا کنید، به AZADI TOWER و خانه –موزه دکتر مقدم تهران بروید.
  • خطوط موازی و کشیده پایه ها در این بنا، برای طراحان و معماران٬ معنی زیادی دارد. یادآور معماری هخامنشی در تخت جمشید است. قوس اصلی که در راس سازه مشاهده می کنید٬ الهامی از قوس طاق کسری ساسانیان می باشد.
  • معماری AZADI TOWER پایتخت بر اساس آن چه حسین امانت (طراح برج آزادی) گفته بود٬ الهامی از تکنیک گنبد سازی در ایران است که سابقه هزاران ساله دارد و در فهرست میراث جهانی  ایران در یونسکو هم قرار دارد.
  • نقشه بازار بزرگ تهران در سال ۹۸

 فراخوان آگهی طراحی برج آزادی در زمان پهلوی دوم

(تصویری از فراخوان  آگهی طراحی برج آزادی در زمان پهلوی دوم)

  • اگر می خواهید به تماشای شکوه مقرنس ها و قوس ها و کاشی کاری ها و شانزده ضلعی ها بروید٬ برج آزادی٬ میعاد گاه دیدنی شما خواهد بود.
  • ارتفاع برج آزادی٬ شصت و سه متر است و ارتفاعش از سطح زمین تا بام٬ فقط چهل و پنج متر است. علتش هم قرار گیری برج در نزدیکی فرودگاه مهرآباد تهران بود.
  • برج آزادی همان طور که در میدان آزادی هم مشخص است٬ دارای چهار نمای مختلف است که تقارن شگفت انگیزی داشته و با مقرنس کاری٬ تزیین شده است.
  • بیش از چهل و شش هزار قطعه سنگ تراش خورده در ساخت برج آزادی به کار رفته است.
  • نقوشی که در بخشی از طرح داخلی گنبد برج مشاهده می کنید٬ الهامی از مسجد زیبا و افتخار آفرین شیخ لطف الله  اصفهان است.

آشنایی با بخش  های مختلف برج آزادی تهران

این بنای منطقه مرکزی شهر، مثل عمارت ۳۲۰ متری میلاد تهران که امروزه  یکی از پاتوق های هیجان انگیز ارتفاع گردی لاکچری گرد های تهرانی و بین المللی محسوب می شود (مثل رستوران گردان در ارتفاع ۳۱۰ متری که بزرگ ترین رستوران گردان جهان است)٬ از بخش ها با امکانات گوناگون تشکیل شده است. دهه شصت و هفتادی ها٬ مسابقه بزرگ را یادشان هست! با مجری گری حسینی! لوکیشنشن، زیر زمین همین بنا بود. آن گوی بزرگ! به سقف زیر زمین متصل  شده بود.

آشنایی با بخش های مختلف برج آزادی تهران

پس اول از زیر زمین برج آزادی شروع می کنیم.

ورودی این بخش  از سازه نوستالژیک تهران، در محیطی سر  باز که حدود پنج متر از سطح برج پایین تر است، قرار دارد. برای ورود به برج باید به  این بخش  وارد شده و بلیت خریداری کرد. سالن های مختلفی پیش روی شما است که یکی مربوط به ایرانشناسی است و دیگری مربوط به تشریفات. شما باید از طریق درب های شیشه ای تعبیه شده، وارد برج شده و به قسمت های مختلف بروید.

راهنمای طبقات برج آزادی تهران

(راهنمای طبقات برج آزادی تهران در زمان بازدید از برج در نظر داشته باشید)

همان طور که گفتیم یکی از بخش های زیر زمین برج آزادی، سالن ایران شناسی است. ورودیش مجزا از سالن  اصلی بوده و ماکتی از ایران در آن جا به چشم می خورد. گذرگاه پیشینیان از جمله قسمت هایی است که در کنار سالن ایرانشناسی برج آزادی قرار دارد و ویترین های مختلفی را در معرض دیدبازدید کننده  قرار می دهد.

تالار ایران شناسی برج آزادی تهران

(تالار  ایران شناسی  برج آزادی تهران)

تالار کهن از دیگر بخش های برج آزادی است. ویترین هایی است برای نمایش آثار هنری و تاریخی  با قدمت های مختلف. آسانسور های این برج نیز در اطراف این سالن قرار دارد. قسمت جنوبی این تالار، تاسیسات و قسمت شمالی نیز تالار آینه است. اگر قصد خرید صنایع دستی با نماد برج آزادی دارید از این بخش  استفاده کنید. تالار آینه هم  بخش جالبی است برای ایرانگردی در محیطی کوچک محسوب شده  و شما با آداب و رسوم اقوام ایرانی آشنا می شوید.

 تالار آینه برج آزادی تهران

(تصویری از تالار آینه برج آزادی تهران)

در کنار تالار آینه٬ گالری اقوام ایرانی قرار دارد که به صورت راهروی نیم دایره است و چند ویترین در خود جای داده است. در شرق این نگارخانه هم  شاهد کتابخانه برج آزادی هستیم که حدود هجده هزار جلد کتاب و هزاران کتاب مرجع را در خود جای داده و حوزه های تاریخ و معماری و زبان شناسی را شامل می شود. در کنار تالار آینه٬ شاهد تالار کنسرت و نمایش  هستیم که ظرفیت سیصد نفری دارد. برخی از کنسرت های تهران در این مکان برگزار می شود.

تالار کهن برج آزادی تهران

(تصویری از تالار کهن برج آزادی تهران)

 ورودی کتابخانه برج آزادی تهران

(تصویری از ورودی  کتابخانه برج آزادی تهران)

 معماری طبقه سوم برج آزادی

(تصویری از معماری طبقه سوم برج آزادی)

تصویری از معماری طبقه سوم برج آزادی

(تصویری از معماری طبقه سوم برج آزادی)

نمای تهران از بام برج آزادی تهران

(نمای  تهران از بام برج آزادی تهران)

برج آزادی مثل برج میلاد تهران٬ آسانسورهای  مختلفی  دارد. آسانسور اول شما را به طبقه ابتدایی برج برده  و آسانسور دوم نیز شما را تا بام برج می برد تا تهران را از فراز نوستالژیک ترین برج ایران تماشا کنید.

طبقه دوم این مجموعه، در ارتفاع بیست و سه متری بوده و با بدنه های قوس اصلی و دو طرف غربی و شرقی محیط شده و طبقه سوم نیز در ارتفاع سی  و سه متری قرار دارد که گنبد بتنی برج در آن جا به چشم می خورد و لوکیشنی عالی برای سلفی بازهای اینستاگرام است. راس برج آزادی تهران در طبقه چهارم قرار دارد و حدود چهل متر با سطح زمین فاصله دارد. بدنه بازشو به شکل شش ضلعلی غیر منظم دارد که جذابیت زیادی برای عکس برداری گردشگران به خصوص در زمان ظهر که نور به داخل  می تابد، دارد.

چگونه به برج آزادی تهران برویم ؟

شما می توانید از خط ۴  مترو تهران استفاده کرده و به سمت ارم سبز رفته و در ایستگاه میدان آزادی از قطار پیاده شوید. هم چنین از طریق خطی که به سمت میدان صادقیه می رود نیز می توان در ایستگاه شادمان پیاده شده و با تاکسی به سمت برج رفت. ایستگاه اتوبوس BRT میدان امام حسین تا میدان آزادی هم گزینه خوبی است که شما را از خیابان انقلاب یا خیابان آزادی به میدان آزادی می برد. ترمینال اتوبوسرانی غرب تهران در شمال غربی میدان آزادی واقع شده و به بسیاری از نقاط تهران و ایران٬ تاکسی و اتوبوس دارد.

حتما بخوانید : نقشه مترو تهران ۹۸

چگونه به برج آزادی تهران برویم

مقصدهای گردشگری اطراف برج آزادی

اطراف  برج آزادی تهران٬ نقاط  مختلفی برای گردش است. پارک ارم که یکی  از هیجان انگیز ترین مقصدهای گردشگری تهران است و شما را با باغ وحش و وسایل بازی بزرگ و کوچک سرگرم می کند٬ نزدیک میدان ٖآزادی است. دریاچه چیتگر هم که بزرگ ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه است٬ در بیست کیلومتری برج آزادی  است. البته این ها به معنی  نزدیکی به برج نیست. اما اگر قصد گردش در تهران دارید٬ این ۳ مقصد را توصیه می کنیم. و گرنه اگر از خطی های میدان آزادی و میدان امام خمینی استفاده کنید و به این میدان تاریخی تهران بروید٬ مجموعه ای از کاخ ها و موزه ها٬ در انتظار شما خواهد بود.

اطلاعات برج آزادی تهران

  • آدرس: میدان آزادی – برج آزادی ( ایستگاه مترو آزادی برای دسترسی به برج توصیه می شود)
  • تلفن: ۶۶۰۶۴۱۲۳
  • بلیط بازدید گردشگران داخلی: ۱۰ هزار تومان
  • بلیط بازید گردشگران خارجی: ۲۰ هزار تومان
  • سایت برج آزادی: برای اطلاعات بیش تر به این نشانی رجوع کنید.
  • اینستاگرام برج آزادی: به این نشانی بروید.

اطلاعات برج آزادی تهران

(تصویری از اینستاگرام این سازه مرتفع مرکز شهر)

همشهری گرامی

تصاویر و دیدگاه های خود را درباره بازدید هایی که از برج آزادی داشتید از طریق کانال های عصر شهروند در شبکه های اجتماعی ارسال کنید.

جذاب ترین مقصد های گردشگری و شکم گردی تهران را هر روز در سرویس گردشگری عصر شهروند دنبال کنید.

به نظر شما٬ دلیل ماندگاری برج آزادی چیست؟

دلیل ماندگاری برج آزادی

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=22156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .