15

سید مصطفی آقا میرسلیم ؛ این نماینده تهران در مجلس را بهتر بشناسید

  • کد خبر : 272117
  • 01 آبان 1399 - 17:49
سید مصطفی آقا میرسلیم ؛ این نماینده تهران در مجلس را بهتر بشناسید
در ادامه با بیوگرافی مصطفی آقا میرسلیم با عصر شهروند همراه باشید .

بیوگرافی مصطفی آقا میرسلیم

نفر سوم لیست اصول­گرایان و یکی از کاندیداهای مهم انتخابات ریاست مجلس، سید مصطفی آقا میرسلیم است که او را به اختصار میرسلیم نیز می­ خوانند. سید مصطفی، زاده ۱۳۲۶ در تهران است .

اگر بخواهیم سوابق اجرایی او را به طور مختصر توضیح دهیم، باید به این مسئولیت ها اشاره کنیم: سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری حضرت آیت­ الله خامنه­ ای، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران ریاست جمهوری آیت­ الله هاشمی رفسنجانی، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۱۳۷۵ و همچنین نماینده مردم تهران در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی .

آقا میرسلیم ریاست شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را نیز عهده دار است . تا به اینجای توضیحات، پر واضح است که سید مصطفی میرسلیم یکی از اشخاص تاثیرگذار در نظام سیاسی ایران در است.

میرسلیم در شبکه های اجتماعی

اینستاگرام میرسلیم

توییتر میرسلیم

وبسایت شخصی میرسلیم

بیوگرافی میرسلیم

سید مصطفی آقا میرسلیم کیست ؟

همانطور که گفته شد، سید مصطفی آقا میرسلیم اهل تهران است و البته در خانواده­ای مذهبی چشم به جهان گشود. اما رشد در یک خانواده مذهبی لزوما به تحصیل در علوم دینی نمی­ انجامد. دیپلم خود را در سال ۱۳۴۴ از از دبیرستان البرز تهران گرفت و پس از آن برای ادامه تحصیلات به فرانسه رفت.

حتما بخوانید : بیوگرافی سید محسن دهنوی ؛ نماینده دوره یازدهم مجلس

پنج سال بعد، یعنی در سال ۱۳۴۹ توانست از دانشگاه پواتیه فرانسه که یکی از قدیمی ترین و در عین حال معتبر ترین دانشگاه­ های فرانسه است ، مدرک فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیکمی گیرد . اما این پایان کار دوران تحصیلی او در فرانسه نبود، سید مصطفی آقا میرسلیم به کسب علم علاقه داشت و همین امر به او کمک کرد تا بتواند در سال ۱۳۵۱ از مدرسه عالی نفت و موتور پاریس (ISAE-ENSMA که در حوالی همان شهر پواتیه در فرانسه قرار دارد) تخصص خود را در زمینه مهندسی موتور­های درون سوز نیز کسب میک ند . اکنون، پایان دوران تحصیلات او فرا می­رسد، اما این به معنای بازگشت به ایران است؟ خیر، او تا سال ۱۳۵۴ در فرانسه ماند و در این مدت مشغول به کار مهندسی در شرکت صنایع مکانیک آلزاس، که شرکتی معتبر در زمینه­ های مکانیک و نیز از شرکت­ های کمک کننده به شرکت اتومبیل سازی بوگاتی است ، بود. اما سال ۵۴ دیگر پایان دوران حضور او در فرانسه بود و بعد از ۱۰ سال تحصیل و کار در فرانسه، عطای آن امکانات را به لقایش بخشید و به وطن خود بازگشت.

پس از بازگشت به ایران، از یک سو به عضویت هیئت علمی دانشگاه پلی­تکنیک یا همان امیرکبیر امروزی درآمد و از سوی دیگر نیز تا سال ۵۷، مدیریت بهره­ برداری شرکت راه ­آهن شهری تهران و حومه را بر عهده گرفت. ده سال زندگی و تحصیل در کشوری سکولار مسلک همچون فرانسه، باعث نشد که سیدمصطفی آقا میرسلیم خود را ببازد و عقایدی که به آن باور داشت را از دست بدهد، به گونه ­ای که در همان فرانسه نیز دست از فعالیت­ های سیاسی و مذهبی برنداشت؛ پس از بازگشت به ایران نیز، ارتباط خود را با دانشگاهیان مسلمان حفظ کرد. همچنین مسئولیت دولتی او در مدیریت راه­ آهن تهران و حومه و همچنین عضویت هیئت علمی یکی دانشگاه، باعث نشد تا او صف خود را از مردم جدا کند . وی در سال ۵۷ در صف معترضین بود که همین امر باعث مجروح شدنش بود .

عده ای وی را با چمران مقایسه می کنند و هر دو مصطفی ، چمران و میرسلیم را تحصیل­کرده از معتبرترین دانشگاه­ ها در رشته های تخصصی می دانند . هیچ­کدامشان دست از مبارزه علیه امپریالیسم و دفاع از اسلام حتی در دل امپریالیسم نکشیدند، هر دو موقعیت علمی و کاری خود در فرانسه و آمریکا را رها کردند تا در راه خدمت به وطنشان باشد و در بهبهه انقلاب هم، حضور فعالی داشتند که یکی در این عرصه شهید و آن یکی جانباز شد .

این مقایسه به معنای این نیست که آقا میرسلیم ، به دور از خطاست، ملاک حال فعلی افراد است، اگر امروز خطا کند، مطمئناً باید پاسخگو باشد، اما نمی­توان از گذشته درخشان افراد هم گذشت.

 جامعه اسلامی

یکی از تشکل­ هایی که با جامعه روحانیت مبارزه همسو بوده و دارای دیدگاه­ ها و نگرش ­های مشابهی هستند، و به نوعی می­توان از تشکل­ های دارای دیدگاه راست گرایانه به حساب آورد جامعه اسلامی دانشگاهیان است که اندکی پس از انقلاب اسلامی توسط سیدمصطفی اقا میرسلیم و تعدادی دیگر از تحصیل­کرده­ های مسلمان دارای دیدگاه انقلابی، برای ارتباط هر چه بیشتر دانشجویان و اساتید انقلابی شکل گرفت.

این انقلابی تحصیل کرده، پس از طلوع انقلاب اسلامی، به عضویت حزب جمهوری اسلامی در آمد که بزرگترین حزب بعد انقلاب به شمار می­ آمد و از تاسیس کنندگان آن می­توان به آیت ­الله خامنه­ای، شهیدبهشتی و آی ت­آلله هاشمی رفسنجانی اشاره کرد.

در ابتدای انقلاب، سیدمصطفی آقا میرسلم ، از جمله اعضای هیئت اجرایی همه ­پرسی و یا رفراندوم نظام جمهوری اسلامی بود و پس از رای آری به جمهوری اسلامی در این انتخابات توسط مردم، در خردادماه همان سال، ریاست ستاد بازرسی انتخابات مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی را بر عهده داشت.

حزب موتلفه اسلامی

پس از اختلافاتی که در حزب جمهوری اسلامی بوجود آمد و دست­ هایی که از بیرون بخصوص از سوی جناح چپ برای انحلال این حزب دست به کار شده بودند، در نهایت این حزب نیز به پایان عمر سیاسی خود رسید . اما این پایان کار حزبی میرسلیم نبود و او به عضویت حزب مؤتلفه اسلامی درآمد . سیدمصطفی آقا میرسلیم اکنون ریاست شورای مرکزی این حزب را برعهده دارد.

میرسلیم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در دولت مرحوم آیت ­الله هاشمی رفسنجانی ، پس از وزارت آقایان خاتمی و لاریجانی بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرحوم رفسنجانی، میرسلیم را برای این وزارتخانه در نظر گرفت، بسیاری از منتقدان وی در این دوران، معتقد بودند که در دوران وزارت او، فضای بسته مطبوعاتی و همچنین سانسور زیادی وجود داشت  .

نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

در سال ۱۳۹۶ سیدمصطفی میرسلیم از سوی حزب مؤتلفه اسلامی، بعنوان نامزد این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب گردین و فعالیت­ های انتخاباتی خود را آغاز کرد. در مناظرات انتخاباتی نیز میرسلیم حواشی کمی نداشت؛ اصطلاح «اینو چی میگی» پس از مناظرات و سخنان او، در شوخی­ های فضای رسانه­ای رواج پیدا کرد.

میرسلیم کیست

اولین مرکز تحقیقات موتور ایران

مهندس میرسلیم در سال ۱۳۷۶، اولین مرکز تحقیقات موتور ایران را بنیان نهاد. این شرکت که با نام ایپکو نیز شناخته می­شود، ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز یا به اصطلاح موتور ملی ایران نیز می­باشد. ریاست این مرکز نیز بر عهده خود مهندس میرسلیم است.

حتما بخوانید : محسن پیرهادی : از شورای شهر تا دبیر کلی حزب

کتاب‌شناسی میرسلیم

در زمینه تالیفات نیز به خصوص در رشته و تخصص خود، میرسلیم دارای سابقه ای است، بطوریکه در سال ۶۸، کتابی که در زمینه موتور­های درون­سوز به رشته تحریر آورد، برنده­ی جایزه کتاب سال و کتاب برتر دانشگاهی گردید. همچنین در سال ۸۶ هم کتاب دیگری از او در زمنیه موتور می پایه گاز منتشر کرد که آن هم بعنوان بهترین کتاب معرفی شد. البته میرسلیم تالیفات دیگری نیز بخصوص در زمینه فرهنگی در کارنامه دارد .

  • حیات طیبه، ۱۳۸۵، رشد اندیشه
  • دریغا فارسی، ۱۳۸۴، آمه
  • جریان‌شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران (۱۳۵۷–۱۳۸۰)، ۱۳۸۴، باز
  • چشم‌انداز توسعه، ۱۳۸۳، پیام آزادی
  • سرنوشت انسان، ۱۳۸۳، پیام آزادی
  • دعوت یار، ۱۳۸۳، عابد
  • از واژه بیگانه تا واژه فارسی، ۱۳۸۲، باز
  • زندگی سیاسی اجتماعی، ۱۳۸۱، پیام آزادی
  • موتورهای درونسوز، نشر دانشگاهی

سیدمصطفی میرسلیم در سال ۹۸ توانست از حوزه انتخابی تهران به عنوان نفر دوم لیست، به مجلس یازدهم راه یابد.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=272117

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. قیافه اش اصلا شبیه ایرانی ها نیست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .